Debats

PRIMER DEBAT

_____________________________________________________________________________

Informe IFRA sobre la Web 2.0

 

El concepte web 2.0 designa l’evolució de la manera en la qual la gent utilitza la xarxa. No és un concepte ni científic, ni tècnic, ni tecnològic, ni té una definició precisa. Els aspectes tècnics que són atribuïts a la Web 2.0, però, ja existien a la WWW.

Tres definicions o tres aspectes poden resumir la Web 2.0:

  • Fer d’Internet un espai on participi tothom.
  • Convertir la xarxa en la plataforma tecnològica principal.
  • Incrementar les funcionalitats de la Web amb noves aplicacions i tecnologies.

En aquest primer debat que es va realitzar a classe sobre la web 2.0, una de les primeres idees que es van tractar va ser sobre l’existencia de la web 1.0. Cal dir que aquest tipus de web no existeix com a tal sinó que es tracta d’un producte WWW.

Un altre motiu de discussió, és l’afirmació sobre si el producte web 1.0 és estàtic i la web 2.0 dinàmica, cal dir que aquesta afirmació és falsa ja que totes dues són dinàmiques degut a que l’ususari pot triar la informació que vol veure a tots dos llocs. Per tant la principal diferència que trobem entre totes dues és, el tipus d’interacció que té l’usuari.

Per tant en aquest primer debat, podem concloure doncs, que la web 2.0, fa que l’usuari pugui dir la seva, pugui participar, etc. Hi ha un cert dinamisme que és positiu per als usuaris, ja que podem trobar un ventall d’opinions diverses, de notícies…..Això ajuda a contrastar o reforçar les nostres idees i d’aquesta manera no limitar-nos a tenir un únic punt de vista.

El fet que l’usuari hagi passat de ser l’espectador a convertir-se en l’actor principal ha estimulat a fer més forta la veu del poble, tot i així, tal i com han dit alguns dels companys que han participat en aquest primer debat, no sempre hem de confiar en la informació que trobem al web ja que qualsevol hi pot publicar, per tant, quan trobem una informació dubtosa hauriem de verificar-la/contrastar-la per a més seguretat.

 

web2.0

 

 

SEGON DEBAT

_____________________________________________________________________________

 

Nous paradigmes en la comunicació i en la publicació a la WWW

 

Tal i com es diu a l’entrevista a James Fowler al programa Redes, video el qual trobareu al final del debat, és la obvietat de que a les xarxes socials trobem parts positives i negatives. Ens fa saber que encara que no en siguem conscients, fem el que fem, publiquem el que publiquem, a internet influenciarà a algú, ja sigui un amic nostre o l’amic d’un amic.

Amb aquest exemple tant simpe James, ens vol fer veure que estem connectats amb el món a través dels nostres amics, és com una mena de cadena i que per això fem el que fem influenciarem i serem influenciats.

Un altre informació que he trobat interessant és la diferenciació que fa James entre connexió i contagi.

Amb la conexió vindria a fer referència el fet que cada un desideix amb qui vol passar el seu temps, quins són els seus amics…D’altra banda tenim el contagi el qual ell denomina com el fet de que de forma natural l’esser humà tendeix a copiar el comportament d’aquells amb qui estem directament connectats.

Per tant, en aquest segon debat, hem de concloure que hem de ser conscients que fem el que fem a internet, no només a les xarxes socials, repercutirà a altres persones de forma positiva o negativa, de manera que hem de pensar més que mai en les conseqüències que pot causar una publicació nostre i com pot afectar als receptors d’aquesta.

 

A continuació us deixem amb el video del programa Redes, al qual hem fet referència en aquest segon debat.

 

 

TERCER DEBAT

_____________________________________________________________________________

 

Anàlisi heurística de llocs web

 

Una anàlisi heurística es tracta d’un sistema d’avaluació d’interfícies i processos a càrrec d’un expert, a partir dels principis de la disciplina d’interacció persona- ordinador. L’anàlisi heurística conté una sèrie de comprovacions que vetllen per la usabilitat i la consecució dels objectius de negoci de l’aplicació.

Podem trobar una llista d’heurístics dels quals hem triat els que considerem més importants.

Arran de consultar les diferents webs proposades pel professor i llegint els comentaris d’alguns dels companys que van participar en aquest debat, podem dir que un dels components heurístics més importants ha tenir en compte és la senzillesa i lògica tant del disseny com de la usabilitat del lloc web.

Un altre component heurístic que el consultor en usabilitat i experiències dels usuaris Daniel Torres Burriel considera de gran importància és l’atenció visual. Si la web té com a objectiu que l’usuari es fixi en un element concret de la web o que faci alguna cosa concreta com per exemple fer una compra, Burriel remarca que hem de centrar l’atenció de l’usuari en allò. Per tant, la web, ha de mostrar amb claredat el seu objectiu.

D’aquesta manera opinem que s’hauria de considerar més important la definició dels objectius de la nostra pàgina web i que s’hauria de respondre la pregunta: Què vull explicar amb la meva pàgina web?

Un altre component és la immediatesa. Vivim en una societat on volem les coses el més ràpid possible i de forma immediata. Aquest fet es mostra evident quan parlem d’internet i els llocs webs on els usuaris si no troben el que busquen, ràpidament marxen.

Per acabar volem concloure aquest tercer debat amb la següent frase:

“Un lloc web serà millor quan l’usuari cregui que el controla però en relalitat aquesta és la que controla a l’usari.”

 

 

QUART DEBAT

_____________________________________________________________________________

Heuristics per a l’estudi de la usabiliat

 

En aquest quart debat, el professor ens va proporcionar quatre llocs web de quatre ajuntaments diferents els quals eren:

Premià de Mar

Mataró

Calella

Granollers

Donant un primer cop d’ull a totes les pàgines, i fent referència a un dels heurístics proposats anteriorment a classe referent al disseny del lloc web, les pàgines amb una millor i més clara estructuració dels continguts amb un layout clar vindrien a ser les webs de l’ajuntament de Mataró i Calella ja que veiem amb claredat i a simple vista els diferents apartats on podem buscar la informació per temes. A l’igual que ha esmentat la Carla, la de Calella presenta la informació d’una manera més atractiva i dinàmica que no pas la resta d’ajuntaments.

Les webs de Premià i Granollers el contingut i els diferents apartats on podem buscar informació per temes resulten difícils de distingir o deduir a simple vista i a més a més hi ha una sobrecàrrega d’informació, sobretot al web de l’ajuntament dePremià de Mar.

 

Referents al segon heurístic esmentat a classe sobre la concordança entre el sistema i el món real, crec que totes quatre webs compleixen els requisits bàsics de manera que l’usuari pot navegar pels llocs webs sense dificultats a més compleixen un dels objectius bàsics d’aquest heurístic que permet a l’ususari escollir l’idioma en el qual vol llegir la informació, tot i que cal destacar que el web de Calella disposa d’una major varietat d’idiomes.

En els quatre ajuntaments trobem els objectius ben definits, és a dir, proporcionar als ususrais informació de tot tipus relacionada amb el poble o ciutat. Un punt a favor és que totes quatre disposen d’un buscador.

 

Un altre aspecte a destacar és que en els quatre llocs webs, l’usuari pot tornar a la pantalla d’inici o canviar de contingut de forma fàcil i ràpida i el temps de càrrega d’aquest és breu.

Segons la llista d’heurístics escollits a classe i analitzant les quatre webs proposades a partir d’aquests, hem de dir que la web que millor nota treu, és la de l’ajuntament de Calella.

 

 

CINQUÈ DEBAT

_____________________________________________________________________________

 

La indústria musical i la propietat intel·lectual 

 

En aquest cinquè debat de l’asigrantura de publicación electrònica tractem el tema de drets d’autor.

Primer de tot cal remarcar que avui en dia la facilitat per poder-se descarregar d’internet qualsevol document, cançó, sèrie, pel·lícula, etc, és molt elevada.

Però aquest acte de baixar-se coses d’internet de forma gratuïta i sens el permis dels autors de les obres és il·legal i rep el nom de pirateria.

Per combatre la pirateria que ha aparegut principalmente a conseqüencia de l’avús per part d’algunes empreses, (exemple les discogràfiques que durant anys han abusat dels preus i els beneficis que obtenien i l’oferiment de la música que a ells els interessaba vendre i no el que realmente volia escoltar la gent) no hauria de ser perseguit ni castigat sinó que el que s’hauria d’intentar és buscar alternatives factibles per poder abastar la demanda cultural de la societat actual.

En el cas de la música, actualmente un gran nombre d’artistes troben la seva principal font d’ingressos en les gires i concerts quan anteriormente ho era la venda de CD’s. Aquest fet ha causat, com molts dels nostres companys han esmentat, que força artistes obten per distribuir la seva música de forma gratuïta.

Podem concloure doncs que el tema de drets d’autor consta d’una línia molt fina entre el que és legal i el que no. Amb Internet i les noves tecnologies i la societat cada cop més globalitzada aquesta línia anira apriman’t-se més.

Per tal que aquesta no es trenqui s’haurien de buscar alternatives que beneficiïn tant a artistes com a usuaris.

Deja un comentario